Uutiset

30/12/2020

Saaristometsien puunkorjuu on rutiinihommaa Wikbladeille

Saaristometsien hoito sujuu kuten mantereella, mutta saaristossa työ on monesta syystä vaativampaa. 13 vuoden kokemuksen jälkeen saaristotyöskentely on muodostunut rutiinihommaksi veljeksille Kjell ja Tomas Wikblad. He perustivat yrityksensä Br. Wikblad uuden vuoden aattona vuonna 2007.

Kun lokakuu 2020 lähenee loppuaan, veljekset ovat lopettelemassa työmaata Vaasassa, Sundomin saaristossa. Kuljettaja Andreas Nynäs toimittaa ison lastin tukkeja rantaan, ja seuraavaksi tiedossa on kuormatraktorin tankkaus. Andreas ei ole yhtiön vakituinen työntekijä vaan auttaa silloin kun on tarvetta. Muuten hän toimii maanviljelijänä.

- Me veljekset olemme kotoisin Soklotista ja tavallisesti teemme töitä Kokkolan ja Oravaisten välillä. Saaristometsien hoito on meillä joka vuosi toistuva ilmiö, vaikka juuri Vaasan saaristo ei kuulu meidän tavanomaiseen alueeseemme, Kjell kertoo. 

Br. Wikblad toimii Forest Kingsin alaisuudessa ja tehdyt tukit lähetetään Pietarsaareen UPM:n tuotantolaitokselle. Yrittäjinä veljekset ovat ehtineet omistaa yhdeksän eri metsäkonetta. Tällä hetkellä heillä on yksi harvesteri ja kuormatraktori ketju. Kuormatraktori on vuoden 2019 Logset 6F GT ja samalla heidän ensimmäinen Logset-koneensa.

- Veljeni halusi jatkaa samoilla tutuilla metsäkonemerkeillä, koska hän on konservatiivinen. Logset-koneen testiajon jälkeen hän muutti mielipidettään ja kuormatraktori toimitettiin meille marraskuussa 2019. Siinä on nyt noin 1 700 ajotuntia. Se on aika vähän, sillä yleensä ajotunnit ovat noin 2 500 h/vuosi. Levottoman 2020 vuoden tapahtumat näkyvät meidän tuotannossamme: lakkoja, koronavirus ja yleinen taloudellinen epävakaus, Kjell sanoo.

 

Oikein varusteltu kone

Saaristossa pärjää oikein varustellulla metsäkoneella. Kjellin mukaan heidän työnsä painopiste on yksityisten metsänomistajien mailla, ja he tekevät pääsääntöisesti harvennuksia. Logset-kuormatraktorissa on lyhyempi kuormatila, jolloin se kääntyy ketterästi. Nosturi on kymmenen metriä pitkä Mesera 92 ja kuormatraktorissa on keskusvoitelu.

- Emme voi koko ajan työskennellä nosturin kanssa optimaalisen ulottuvuuden puitteissa. Nosturin on kyettävä nostamaan raskaita lasteja, kun se on täysin ulkona, jos vaikka lastaamme proomua tai nostamme polttoainetankin veneestä, Andreas selventää.

Saaristossa työtä riittää, mutta ajomatkat ovat pidempiä, työnteon tahti seuraa osittain satamien aikatauluja, ja sää vaikuttaa työn etenemiseen. Logistiikka vaatii enemmän suunnittelua: milloin metsäkoneet tulee tankata, mitä varaosia tarvitaan ja kuka toimittaa tarvikkeet saarille?

- Heti, kun joku osa menee rikki, kokonaiskuvio on monimutkaisempi kuin mantereella. Onneksi Logset-takuu toimii moitteettomasti, Kjell kertoo.

 

Harkittu kokonaisuus

Kjell ja Andreas pitävät kuormatraktorista kokonaisuutena ja molemmat nimeävät heidän mielestään hyvin harkittuja yksityiskohtia. Andreas kehuu erityisesti Smooth Ride -ohjaamojousitusta.

- En ole ennen ajanut ohjaamojousitetulla metsäkoneella. Ero on valtava. Jousitus parantaa suorituskykyä ja se toimii yllättävän hyvin. Kun lastaan, jousitus poistaa myös sivuttaiset iskut. Istun rennommin eikä kroppa tunnu enää yhtä väsyneeltä työpäivän jälkeen, hän kuvailee.

Kjell mainitsee muita ominaisuuksia:

- Ohjaamossa riittää tilaa – sitä on myös paljon pään ympärillä, kun istuu ja ajaa. Lattian spottivalot auttavat löytämään lattialle pudonneita tavaroita. Näkyvyys alaspäin on todella hyvä. Toivoisin, että ikkunalasien ylempi lasilinja jatkuisi hieman korkeammalle. Se auttaisi proomun lastauksessa, hän toteaa lopuksi.

Lisää kuvia
Kjell Wikblad vastaanottaa polttoainetankin veneeseen. Andreas Nynäs istuu ohjaamossa.
Kjell Wikbladin mukaan ensimmäinen vuosi Logset-koneen kanssa on sujunut hyvin, vaikka ajotunteja koneeseen on kertynyt verrattain vähän.