Uutiset

07/08/2020

Mieluisa kuljettajaympäristö

Lähes 40 vuoden ajokokemuksen jälkeen Timo Sipola kertoo arvostavansa metsäkoneissa yhtä asiaa yli muiden: hyvää ergonomiaa. Timo tietää mistä puhuu. Kun metsäkoneen ohjaamossa tulee vietettyä paljon aikaa, kuljettaja huomaa mitkä seikat vaikuttavat ajomukavuuteen eniten.  

Peruutetaan kuitenkin aluksi siihen aikaan, kun Timo perusti metsäalan yrityksen. 

- Perustin oman toiminimen 70-luvun alkupuolella. Ensin työskentelin kaivurilla ja vuonna 1979 hankin ensimmäisen metsäkoneen. Päätin lähteä metsäpuolelle, koska olen aina viihtynyt metsässä. Teen edelleen töitä metsässä, mutta vietän siellä myös suuren osan vapaa-ajasta koska harrastan metsästystä, Timo hymyilee.  

Vuonna 1991 Sipola päätti muuttaa toiminimen osakeyhtiöksi. Vuosina 1979 – 2017 yritys teki töitä Oulun kaupungille ja kaupunki halusi, että metsissä ajavat koneet olivat kooltaan siroja.  

- Meillä ehti olla kaksi Norcar 490 mallin ajokonetta. Sitten meillä oli Logset 3F ja 5F -koneita. Niistä jäi hyvät kokemukset. Vuonna 2012 ei valitettavasti päästy kauppoihin ja sen jälkeen meillä on ollut pitkä tauko Logset-koneista, Timo kertoo.  

Oulun seudulla toimivalla Metsäkuljetus Sipola Oy:llä on tällä hetkellä kuusi perheen ulkopuolista työntekijää, kuusi metsäkonetta, jotka ajavat kolmessa ketjussa, kaksi kaivinkonetta ja kuorma-auto. Yritys ajaa puuta kolmelle eri toimitsijalle.  
 

Uteliaisuus Logsetia kohtaan heräsi uudestaan 

Yrityksen kolmesta metsäkoneketjusta yksi koostuu Logset-koneista. Ketjun harvesteri on TH55 harvesteripäällä varustettu Logset 6HP GTE vuosimallia 2019 ja kuormatraktori on Logset 5F GT vuosimallia 2020.  

- Meillä ei aikaisemmin ole ollut Logsetin harvesteria. Halusimme kokeilla, kun saimme mahdollisuuden ostaa esittelykoneen. Kone toimitettiin meille maaliskuussa 2020 ja sitä on tähän mennessä ajanut vain yksi kuljettaja. Ajotunteja on kertynyt noin 200. Harvesterissa kiinnosti erityisesti se, että ohjaamo on pyörivä sekä vakaava, ja se on erillään takana olevasta moottorista. Kuljettaja on ollut tyytyväinen ja kehunut ohjaamon hiljaisuutta. Harvesteripäästä on ollut tähän mennessä positiivisia kokemuksia. Erityisesti harvesteripään selkeydestä ja huoltoystävällisyydestä on koneenkuljettajalta tullut kehuja, Timo kertoo. 

Timo itse ajaa pääsääntöisesti kuormatraktoria, mutta juuri nyt hänellä riittää kiireitä maanrakennuspuolella. Yritys tekee nimittäin kesäisin maanrakennus- ja kuljetustöitä, mikä tasapainottaa tekemistä silloinkin, kun metsäpuolella on hiljaista.  

- Siksi en ole ehtinyt tutustua uuteen 5F GT ajokoneeseen niin hyvin vielä. Halusin sen meille, koska siinä on ohjaamojousitus. Se on suurin ero verrattuna niihin Logset-koneisiin, jotka meillä oli aikaisemmin. Ostopäätöstä edelsi käynti tehtaalla koeajamassa ohjaamojousitusta. 

Tähän mennessä asiat ovat sujuneet kuormatraktorin kanssa mallikkaasti. Yksi kuljettajista vaihtelee yrityksen kahden kuormatraktorin välillä ja hän on kiitellyt Logsetin ohjaamojousitusta sen toimivuudesta.  

- Logset-kone on hiljaisempi kuin meidän kahden ketjun muut ajokoneet. Logset-ohjaamo on yksinkertaisesti kuljettajaystävällisempi. Se on tilava ja sieltä on hyvä näkyvyys, Timo luettelee.  

Metsäkuljetus Sipolassa on pian sukupolvenvaihdoksen aika. Timon poika Jani Sipola tulee jossakin vaiheessa jatkamaan isän perustamaa yritystä. Nyt Jani työskentelee yrityksessä ja hänen vastuullaan on muun muassa kaluston siirtäminen, sekä vaihtolavakuorma-autolla tehtävät kuljetukset. Perinteisten vaihtolavakuljetusten lisäksi yrityksen kalustolla on mahdollista kuljettaa energiapuuta.